پاشنه آشیل اقتصاد حمل و نقل بین المللی ایران

مهندس یونس آقاسی جاوید رئیس هیئت مدیره انجمن سراسری شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران:

در کشور ما مسائل مرتبط با نهادهای اجتماعی جدید وارداتی است از جمله کشتی، کامیون، کنوانسیون های مربوط به حمل و نقل و سیستم های حاشیه ای آن ها مثل ارز، قوانین تجارت، بانکداری، بیمه، قراردادهای فروش همه آن ها برای کشورهایی مانند ما که از آن ها تحت عنوان کشورهای توسعه نیافته یاد می شود، سیستم های آن ها وارداتی است، مثل واردات لپ تاپ، موبایل و غیره. و هیچ گاه نمی توانند بومی شوند و دلیل آن این است که هر بخش از نیازهای اقتصادیف تجاری، بین المللی کشورمان را به لحاظ ادبیات و عرف قوانین و مقررات آن از کشور دیگر وارد ایران شده است. مثل الگوبرداری نظام‌های حقوقی متنوع، بخش های گمرکی مختلف و غیره حتی در سایر حوزه نهادهای اجتماعی نیز مانند بیمه تامین اجتماعی و سایر سیستم های دیگر تقریبا می توان گفت این ها به نوعی همه وارداتی هستند، به همین دلیل بخش عمده حمل و نقل وابسته به این نهادها، فرهنگ و الگوهای وارداتی هستند و بخش دوم نگاه به این منظر است که تا چه حد ما توانسته ایم در داخل کشور این ها را هماهنگ کنیم و متاسفانه در کشور ما این هماهنگی در این بخش کمتر به چشم می خورد. زیرا این بخش، بخشی است که باید به صورت هماهنگ و مانند زنجیر به یکدیگر متصل و یکپارچه باشند. در نظام های اجتماعی پیشرفته، زمانی که بخواهند برای بخشی تصمیماتی اخذ کنند، تاثیر آن را بر روی بخش های مختلف اجتماعی در نظر می گیرند و هر حوزه مرتبط به این بخش به صورت مستقل عمل نمی کند. به طور مثال در کشور ما قانون ارزش افزوده را تصویب می کنند اما تاثر آن بر بخش های مختلف مانند حمل و نقل، تجارت خارجی، کشتیرانی و فراساحلی در نظر گرفته نمی شود…

شما می‌توانید متن کامل این گفت‌وگو را در شماره یک دوماهنامه حمل‌ونقل و تجارت دریا از طریق لینک زیر مطالعه فرمایید:

اشتراک‌گذاری

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *